1... pastikan steering tegak..
2... ikat tali pada tayar belakang dan tarik kebahagian tayar hadapan (start dari sisi kiri kereta)..
3... jika tali jejak pada tayar bahagian C tetapi tidak jejak pada tayar bahagian D..
4... lakukan pekara yang sama pada bahagian sisi kanan kereta(berlawanan dari yg tadi)
5... sekiranya tali anda jejak pada tayar bahagian D dahulu kemudian jejak bahagian C bermakna steering anda tidak betul2 tegak. pusingkan steering anda kekanan sedikit dan ukur lagi sehingga tali jejak pada tayar bahagian C dan D serentak atau hampir.
6.. lakukan kembali bahagian sisi kiri kereta. untuk memastikan Alignment anda TOE IN atau TOE OUT..
7... jika tali jejak pada tayar Bahagian C terlebih dahulu.. ini bermakna alignment anda TOE OUT.. seperti dalam gambar..
8... longgarkan dulu nut bahagian A dan sekiranya TOE OUT pusingkan menggunakan spanar di bahagian B ikot arah jam. sekiranya TOE IN ikot arah lawan jam..
9... lakukan ukuran menggunakan tali. seperti awal tadi.. sehingga Bahagian C dan D jejak serentak..
10... test drive di kawasan yg rata dan lurus.
sekiranya tayar dah botak.. tukar tayar depan kebelakang dahulu.
No comments:
Post a Comment